nuffnang

Tuesday, April 12, 2011

Tips hilangkan gugup ketika presentation

Salam and hello readers sekalian,

Sat ne nak ceta psl presentation ne hah...Baru2 ne dekat claz byk tul presentation kena bwt...yelah dah dekat nak exam kan...so, bykla presentation...assgnmnt2 kena submit...penat!! tension!! biasalah tue kan..student...

Sem nie aku ambik 6subjek ja...jam krdt aku x igt..hehehe...hampir semua subjek ada presentation nak bwt...x kira group atau individu...tggl 1 lagi nak present...haishh...pasal Researching Audiences, dr.Umi punya kelas...aku kalau Dr.Umi punya subjek ne aku takut jg laa...killer2 subjek jg la kalo Dr.Umi yg ajar...dulu sem 3 atau 4 dia penah jg ajar kitorang subjek Teori2 Komunikasi..susah weyhhh~ bg aku la..hehe..tapi alhamdulillah result exam aku kira ok jg laa..aku dapat A-. :) Terer x aku? HAHA..padahal dalam kelas..aku tido jaa...lol

Okay2..aku nak ceta dulu kisah2 aku ne psl bwt presentation bru aku nak bg tips..ehehee...

Nak dijadikan cerita...aku ne acap kali nak buat presentation aku mesti naik gabrah...neves g2~ yelah ckp dpn orang yang rmai kan..nak lagi kelas yg kat dewan berpuluh2 orang..hehe...actually, kalau nak ikut btulnya aku bab2 cmne aku mmg suka tahap gaban...yelah ckp dpn orang...hehe..tapi ntala..aku kurang keyakinan kot~

coz setiap kali nak prsent mmg camtula..neves..tgn sejuk..ahaha..biasala..normal kan...korang2 pun ada jg cmne kan..tp x smua..kwn2 aku tgk chillex je...xla chillex sgt...tgn dorg x sejuk pun cm aku..hahahaa...aku je la ne..hadoiii~~~

Kadang2 aku malas jg bila tiap kali nak present mesti begegar/gugup, bila stat da ckp...begegar mak kaw~ cakap pun terketar2..hahahaha..buat malu je..aku ne dah besar...dah tahun 3..masih lagik cmne..haishhh...bikin malu okayy..


Biarpun aku dah beranikan diri cakap itu cakap ini, entah..mesti nak terketar2...hadoiii...mals la...aku think +ve ja, xnak malu, buat mcm biasa....mcm bckp dgn dorang2 semua...tapi x juga...teketar2 mesti hado!!!

Pastu ada cakap aku kalo prsnt laju giler bila ckp~ hahaha....nak hilangkan neves kot...tapi aku tgk jg laaa...kadang2 slow jg...tgk masa yang ditetapkan ole lecturer...Bila dah gelabah, terketar2...ayat2 pun tunggang langgang..salah ckp..slh sebut...biasalah tue kan..

So, aku ada baca la tips2 dekat intnt pasal nak buat prsentation ne....ne hah..aku nak share dgn korang tips2 ilangkan gugup ketika membuat pembentangan...


Tips2 :-


1. Sehari sebelum nak present, prepare la awal2 apa nak cakap, atau idea2 tambahan...tulis dekat kertas...supaya korang ingat...

2. Paling penting, korang kena taw apa sebenarnya korang nak bentang...korang kena faham la apa yg korang nak ckp...isi2 tersurat dan tersirat kena taw..nnt depa2 semua tanya, xdpt jwb..habislaaa hang...

3. Sehari sebelum nak prsent, berlatih depan cermin. Ini salah satu yang saya selalu buat. Bila depan cermin, confident ckit n boleh taw jika ada salah terutamanya lenggok badan biasa tangan la...

4. Tarik nafas sekiranya rasa gugup kerana ia mampu membantu anda menenangkan diri.

5. Baca bismillah sebelum present..

6. Bercakaolah dengan fikiran dan emosi yang positif.

7. Memakai pakaian yang tidak menjolok mata ketika membentang...kalau pembentangan group lagi molek if baju pakai seragam...hehehe...cth: tema putih hitam...lawa...pkai blazer pun ok..nmpk profesional ckit kan...


Itu ja la kot setakat ne..kalau ada lagi nanti aku update lagi...

Selamat berjaya!! :)



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...